Motorboten Zeilboten Hardware


Importeur van:Holland Marine Hardware distribueert EasyAIS hardware





Inleiding

Vergroot uw veiligheid op zee met de nieuwe EasyRescue. De EasyRescue maakt het terugvinden van een drenkeling eenvoudig door gebruik te maken van de mogelijkheden van het Automatic Identification System (AIS). Binnen dit systeem is het mogelijk om zogenaamde veiligheidsboodschappen uit te sturen. De EasyRescue maakt hiervan gebruik en wel op een zodanige wijze dat de EasyRescue zich gedraagt als een op AIS gebaseerde S.A.R.T. (Search and Rescue Transponder).

"Wordt elke redding vanaf nu een makkie?" vraagt de redacteur van het maandblad Zeilen zich af. Dat natuurlijk niet, maar met de EasyRescue is de drenkeling eenvoudig te traceren, zowel overdag als 's nachts.


In een MOB-noodsituatie moet de drenkeling de EasyRescue-Manual zelf activeren (NB: EasyRescue-A en EasyRescue BW wordt door het water geactiveerd). Dit doet hij door de beveiligingspal weg te schuiven, waardoor de flexibele antenne uit rolt. Vervolgens drukt de drenkeling op de activatie knop. Binnen 1 tot 2 minuten is de positie bepaald en wordt de eerste noodboodschap uitgezonden. Deze noodboodschap wordt 8x per minuut herhaald (in de eerste 16 seconden). Op iedere met AIS uitgeruste kaartplotter, binnen een straal van 6 tot max. 120 mijl (afhankelijk van de ontvangende antenne hoogte), zal een visueel en akoustisch alarm afgaan. Tevens wordt de drenkeling op de exacte positie, op alle (binnen het bereik) met AIS uitgeruste kaartschermen, weergegeven. Het terugvinden van de drenkeling wordt nu veel eenvoudiger. Alle met AIS uitgeruste schepen welke zich binnen de 6 tot 25 mijl van de drenkeling bevinden, zijn dan ook op de hoogte gesteld van de noodsituatie (ontvangende antenne tussen 10 tot 25 meter hoogte). Wanneer een SAR-helicopter zich op 1.000 ft bevindt zal deze het AIS-SART signaal opvangen binnen een range van 40 mijl! Voor een SAR vliegtuig is dat zelfs 120 mijl (bij een hoogte van 20.000 ft)

EasyRescue AIS SART transponder.
Kenmerken:
  • AIS Klasse-A S.A.R.T. Transmitter;
  • G6 transmissie tijd na activering;
  • Eenvoudige zelftest procedure;
  • Lange levensduur LION-batterijen (5 jaar);
  • Lange service intervallen (4 jaar);
  • Zeer compacte afmetingen;
  • Niet gepersonaliseerd (wel uniek mmsi nummer);
  • Wel vrijwillige opname in database Weatherdock.de;
  • Drijft en is waterproof tot -10 meter;
  • Reikwijdte 6 tot 10 mijl (drenkelink/schip) tot 130 mijl (drenkeling SAR-aircraft 20.000 ft);
  • Voorzien van High-Intensity led/"flash".

Goedkeuringen:
  • Radio: ITU-R M.1371;
  • AIS SART: EN 60945 (2002);
  • AIS SART:IEC 61097-14;
  • GNSS/GPS: IEC 61108-1 (2003);
  • IMO Resolution: MSC.246 (83);
  • R&TTE Directive 1999/5/EC Expert Opinion by Phoenix notified body CE 0700;
  • BSH =>4615/4361565/10;
  • IMO/SOLAS.


Specificaties:
  • Standaard 2W AIS A-transponder;
  • Bereik tot 6-10 mijl (Schip/Drenkeling afhankelijk hoogte antenne);
  • Bereik tot 40 mijl (SAR Helicopter 1000 ft);
  • Bereik tot 140 mijl (SAR Helicopter 20.000 ft);
  • Best in class AIS technologie. HQ voor SAR operaties;
  • Zeer snelle GPS ontvanger (fix < 2 minuten);
  • IP 68 waterdicht (tot 10 meter onderwater);
  • Omgevingstemperatuur: -20C tot 55C;
  • Gebruiksduur bij -20: 96 uur;
  • Bewaartemperatuur: -30C tot 70C;
  • Afstand tot kompas: 80 Cm;
  • Mechanische schok: harde ondergrond: 1 meter;
  • Mechanische schok: in het water: 30 meter;
  • Lengte 128 mm;
  • Breedte van 76 mm;
  • Hoogte 32 mm;
  • Zelf uitklappende antenne (45cm lang);
  • Gewicht: 350 gram;
  • Levensduur batterij 5 jaar;
  • Service interval: na gebruik / 4 jaar.
Inhoud verpakking
  • EasyRescue Klasse-A S.A.R.T. transponder;
  • Gedetailleerde Engelse handleiding;
  • Riemklip met 2 meter lijn;
  • Optioneel: Reddingsvlot voorziening met 10 meter lijn;
  • Optioneel: Reddingsvlot houder voor paal bevesting (TBV verhoging antenne);
  • Optioneel: inbouw in Mullion Reddingsvest (150N of 275 N Hi Rise Solas);
  • Optioneel: Borst lijn/houder.


Inbouwen in Reddingsvest

Vanaf september 2012 is het mogelijk alle verschillende typen EasyRescue inclusief een professioneel Mullion ISO of SOLAS reddingsvest te bestellen. Hierbij is de EasyRescue zodanig ingebouwd dat de antenne van de EasyRescue automatisch verticaal gezet wordt (maximaal bereik). Voor meer informatie verzoek ik u contact met ons op te nemen


RedBull STorm Chase

Het succes, betrouwbaarheid en kwaliteit van EasyRescue kunt u afleiden uit het feit dat de EasyRescue inmiddels bij grote bedrijven ingebruik gesteld. Onder deze organisaties bevinden zicht grote Nederlandse visserij bedrijven, offshore bedrijven, reddingsdiensten (waaronder onze eigen KNRM) en windmolenpark beheerders. Ook grote zeilwedstrijden als de round britain, Route du Rhum en de Barcelona Worldrace hebben gebruik gemaakt van de EasyRescue. Dit heeft de organisatie van de RedBull STorm Chase en de BMW Sailing Club doen besluiten de zelfde technologie in te zetten voor tracking en tracing van de deelnemers. Bijgaand een video presentatie van de RedBull STorm Chase.






Veelgestelde vragen

Wat heb ik verder nodig?

Om een werkend "man over boord" systeem te krijgen met behulp van de EasyRescue, heeft u alleen een met AIS uitgeruste kaartplotter of PC nodig.

Hoe activeer ik de EasyRescue?

De EasyRescue wordt gemakkelijk bevestigd aan het reddingsvest of in de zeilkleding meegedragen. Tevens wordt een riemhouder meegeleverd waaraan de EasyRescue bevestigd kan worden. Deze riemhouder is voorzien van een opgerolde lijn welke verbonden wordt met de EasyRescue. In geval van nood wordt de easyRescue los getrokken van de riemhouder maar de lijn zorgt er voor dat de EasyRescue altijd aan de drenkeling verbongen blijft. Het activeren gebeurt (handmatig) door de beveiliging van de activatie knop te verwijderen. Hierdoor komt de opgerolde antenne vrij. Vervolgens wordt binnen 1 tot 2 minuten een GPS positie verkregen. Zodra de positie is vastgesteld, worden de AIS noodberichten verzonden. Wanneer geen GPS positie verkregen wordt, wordt na 5 minuten automatisch gestart met het uitzenden van AIS berichten tbv radiopeiling/homing door SAR.

Hoe houd ik de EasyRescue vast tijdens het gebruik?

De EasyRescue kan met uitgestoken arm boven het water gehouden worden. Dit verhoogt het bereik. Ook is het mogelijk de EasyRescue op de borst vast te maken en vervolgens de antenne verticaal omhoog te draaien.

Hoe test ik de EasyRescue op juiste werking?

Door het indrukken van de testknop. Tijdens de test wordt een volledige controle uitgevoerd op de correcte werking van het apparaat en de antenne. Tevens worden 8 AIS testberichten uitgezonden. Doordat de antenne, tijdens het indrukken van de test toets, nog is ingeklapt, heeft het uitgezonden AIS bericht slechts een zeer beperkt bereik (20 meter). Voldoende om zichtbaar te worden op de eigen plotter. Zodra de plotter de easyRescue zichtbaar maakt weet u dat de test succesvol is uitgevoerd en dat de EasyRescue 100% functioneert.

Heb ik een vergunning nodig?

Voor EasyRescue heeft u geen vergunning nodig. Wel dient u de EasyRescue aan te melden bij Agentschap Telecom.

Is de EasyRescue goedgekeurd door BSH en IMO?

De BSH keuring is in Juni 2010 positief afgesloten. Verwacht wordt dat IMO Wheelmark/Solas approval nog in 2010 toegekend zal worden.

Welke radio frequenties gebruikt de EasyRescue?

De easyRESCUE is gebaseerd op het AIS-systeem. AIS gebruikt kanaal 87 en 88. Deze kanalen zijn geblokkeerd in een normale VHF radio omdat dit zogenaamde Data kanalen zijn. Uitzendingen vinden plaatst op defrequentie 161,025 Mhz en 160,975 Mhz. De EasyRescue wordt als klasse A! transponder herkend.

Hoe lang blijft de EasyRescue uitzenden na activatie?

Wanneer de batterijen ieder jaar getest worden, zal de EasyRescue 5 jaar lang probleemloos functioneren. Wanneer de EasyRescue binnen deze 5 jaar geactiveerd wordt, zal de EasyRescue 96 uur lang uitzenden. Voor onderhoud wordt er echter vanuit gegaan dat iedere 4 jaar de batterijen moeten worden vervangen.

Blijft de EasyRescue drijven?

De EasyRescue blijft drijven. De antenne kan zo gedraaid worden dat deze boven het wateroppervlak uitsteekt. De EasyRescue is waterdicht tot een val van maximaal 20 meter.

Hoe is het gebruik van de EasyRescue?
  • Hoe zet ik hem aan?
  • Hoe zet ik hem uit?
  • Gaat hij vanzelf aan?

De EasyRescue heeft een 2 stap activator. Ten eerste moet de schuif over een breek-beveiliging heen geschoven worden. Vervolgens wordt het apparaat geactiveerd met de "ON" knop. Het apparaat kan vervolgens uitgezet worden door de "ON" en "TEST" gelijktijdig ingedrukt te houden gedurende 3 seconden. De EasyRescue wordt niet automatisch geactiveerd wanneer deze in contact komt met water (IMO) en kan derhalve ook niet per ongeluk aangaan. De schuif welke de "ON" knop beschermt moet nadrukkelijk door een breek-beveiliging heen geschoven worden.

Welke kaartplotters of PC's zullen de EasyRescue berichten ontvangen?

Alle kaartplotters en/of PC's welke uitgevoerd zijn met een AIS ontvanger, ontvangen de noodberichten van de EasyRescue.

Hoe ziet de EasyRescue eruit op het kaartplotter of PC scherm?

Op dit moment ziet een geactiveerde EasyRescue eruit als een schip-icoon met als referentie "AIS SART active". Afhankelijk van de plotter software wordt een nood-icoon weergegeven.

Ontvangt mijn plotter de EasyRescue?

Elke plotter, welke AIS gegevens zichtbaar kan maken, zal ook de EasyRescue zichtbaar maken.

Heeft dit apperaat een eigen MMSI nummer nodig?

Nee, de EasyRescue is in de fabriek voorzien van een vast en uniek MMSI-nummer welke op naam staat van de fabrikant. Op de website van de fabrikant kunt u uw gegevens opslaan in een database welke alleen beschikbaar is voor de reddingsdiensten. In deze database kunt u allerlei gegevens van u zelf en van uw schip opnemen.

Moet ik de EasyRescue aanmelden bij Agentschap Telecom?

Ja, u kunt de EasyRescue aanmelden bij Agentschap Telecom maar dit is op vrijwillige basis. Dat is het enige. Aan deze aanmelding zijn geen kosten verbonden.






 

Click op een schip en vraag zijn gegevens op. Kies vervolgens voor "Vessel detail" voor meer informatie of click op "Vessels Track" om de afgelegde vaarweg te bekijken.